Hallå höstrutiner

Sommaren börjar lida mot sitt slut. Det har varit en oerhört skön sommar och vi har gjort mycket kul, träffat vänner och tagit det lugnt. Allt i nån slags lagom dos. Men nu börjar det dra ihop sig mot höst och jag välkomnar varje gulnat löv när de behagar dyka upp (eller ner?) och varje friskt andetag.
Niklas har kört igång på sin nya förskoleavdelning med en hel del nya kompisar och ett gäng nya pedagoger. Han verkar trivas bra och det är ju huvudsaken. Att jag längtar ihjäl mig efter hans tidigare makalöst bra pedagoger är en annan sak. 😀 På måndag sparkar termin 5 igång för min del och jag är beredd med litteratur, block och pennor. Precis som sig bör vid skolstart. 🙂 Det är tyvärr inte med någon iver jag kör igång skolan nu för jag har allt lite ångest över hur det här året kommer att bli. Att det kommer att krävas allt av mig, det har jag förstått och jag vet nog inte riktigt vad det är jag egentligen ger mig in i. Dessutom känns inte kurserna speciellt inbjudande, men jag hoppas att det förändras när jag väl kört igång.
Det är ju inte det smidigaste man kan kombinera i livet det här med att få barn mitt i en termin som innehåller 5 veckors praktik – däremot tror jag att sista terminens C-uppsats är lättare att få till. Jag inbillar mig det iaf. Sist när det var dags för uppsats så var Niklas 2år och krävde sin beskärda del plus att vi sålde hus och flyttade mitt i hela karusellen – och det gick ju vägen. Så det måste bara gå, helt enkelt.

Jag har fått frågan från flera håll om det inte vore bättre att ta ett uppehåll och köra igång nästa höst istället med sista året, men det är inget bra alternativ för mig. Jag är nämligen smärtsamt (om än insiktsfullt) medveten om att ifall jag gör det så kommer det aldrig att finnas ett examensbevis med mitt namn på. Gör jag inte det här nu tillsammans med mina fantastiska studiekompisar så kommer jag a l d r i g att göra skiten själv. Så det får som sagt gå på nåt sätt. 😀

Jag har räknat bort dagarna som möjliga pluggdagar (förutom den eller de dagar i veckan som David kommer att vara hemma och föräldraledig) utan har ställt in mig på att det är kvällar och helgförmiddagar som gäller. Jag tänker inte kasta bort den lilla bäbisens första tid med att stressa över att jag inte hinner läsa så mycket jag tänkt. Det är det inte värt. Funkar inget – ja då får David ta över rodret hemma och jag kör färdigt.
När jag tagit min examen så är planen att jag ska plugga lite fler kurser på halvfart under ett kommande år. Dels har vi ingen lust att sätta liten i förskola innan 2 års ålder och dels så vill jag ha lite mer kött på benen innan jag ger mig ut i arbetslivet. Vill t ex gärna läsa nån samtalsmetodik och lite annat sånt. Men vi får se – det är ju ett helt år kvar tills dess. 😀

Steg 1 är att registrera mig på kursen på torsdag när det är möjligt att göra och köra på.
Heja mig! =)

2 Svar to “Hallå höstrutiner”


  1. 1 Linn september 1, 2014 kl. 11:04

    Såklart du klarar det! 🙂 Med rätt inställning kommer man långt. Och du kommer att få en jättefin tid med bebis ändå. Det ska bli väldigt roligt o se vad det är för en liten som tittar ut i höst. Hur mår du nu mot slutet? 🙂


  1. 1 a Trackback vid juni 11, 2016 kl. 13:08

Lämna en kommentar




Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

augusti 2014
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Fixarflickan