Oopsies

När man inte äter speciellt mycket kolhydrater är bröd uteslutet, men det betyder ju inte att man inte vill ha bröd mellan varven. Inte bara för att det är gott utan för att det ibland är smidigt och enkelt att äta en macka istället för ägg och bacon till frukost. Till exempel när man åker bil eller äter frukost på jobbet.

Kolhydrater i fokus är ett jättebra forum för tips, idéer och när man behöver svar på frågor i kolisträsket, för där finns många aktiva som ätit LCHF länge. Där hittade jag ett recept på nåt som kallas oopsies. Ursprungligen kommer det från den här tjejen som upptäckte det enkla receptet genom att hon misslyckades med ett Atkinsrecept.
Vore jag tonåring skulle jag säga att ”oopsies is the shit”. Men nu får jag nöja mig med att säga att de är helt otrooooligt bra! 🙂

Som vanligt när det gäller matlagning och bakning så kan man göra sina egna varianter och krydda lite som man vill, men originalreceptet är så enkelt så man smäller av.
3 ägg
85 g philadelphiaost.
(vi har provat Vitlök & örter också, med gott resultat. Håll dig borta från lightversionen bara…håll dig f ö borta från ALLA lightprodukter 🙂 )

Separera gulan från vitan och vispa vitan till hårt skum. Blanda gulorna med osten och det är även här du lägger i eventuell smaksättning.
Vänd ned ostsmeten försiktigt och klicka direkt upp 6 små högar på en smord plåt eller bakplåtspapper. Det är viktigt att det går direkt för annars hinner vitan ”smälta” ner och det blir inte lika fluffigt. Grädda i 150° i 30 minuter. Sen ser de små godingarna ut så här:

Oopsies!
De smakar inte ”äggigt” som det lätt kan bli när man gör alternativa bröd såhär, det beror nog på äggviteskummet kanske – jag vet inte. Konsistensen blir lite ”fluffig” och de håller ihop helt. Kan även frysas.
Eftersom vi är av det nyfiknare slaget här hemma så testade vi att göra smeten rinnig (och lade till ett ägg också) genom att inte hårdvispa äggvitan och sen blanda ihop lite ovarsamt så det blev en rinnigare smet. Den hällde jag sen ut över hela plåten i ett tunt lager som jag gräddade i kanske 25 minuter. Den funkade HUR bra som helst att använda som wrap-substitut. Vi stoppade i köttfärs och grönsaker och rullade ihop och åt. Den höll ihop perfekt och planen är nu att göra små crepes och gratinera nästa gång testpiloterna har energi till det. 🙂
Något som också passade väldigt bra var att använda de vanliga oopsiesarna att gratinera lite överbliven chili con carne på. Det var riktigt smaskigt!!

Oopsies med chiliPhiladelphiaosten innehåller 3g kolisar/100g så varje oopsie innehåller knappt ett halvt gram. Det kan man stå ut med! :mrgreen:

Annonser

8 Responses to “Oopsies”


  1. 1 sofia augusti 22, 2009 kl. 12:07

    Du är tillbaka 😀

  2. 3 gaingra augusti 23, 2009 kl. 06:37

    Du Plätten! Apropå bröd så bakade moscha å jag ett helt fantastiskt brödigt lchf-bröd i går! Recept här: http://www.lchf-recept.se/lchf-brod/

    Innehåller bland annat nötter, frön, fibrex, creme fraiche och ägg och har 1 g/kolhydrater per skiva. Supergott och SÅ likt det vi är vana att kalla bröd!

  3. 5 gaingra augusti 23, 2009 kl. 06:40

    PS. I receptet där det står kruskakil använde vi lika mycket Fibrex eller vad det heter.

  4. 6 Vipsan augusti 24, 2009 kl. 09:25

    Ramlade in och ville bara säga , Hej!


  1. 1 Oopsies tack. « Lever Mitt Liv ~ som nybliven viktminskande mamma Trackback vid augusti 11, 2010 kl. 19:47

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

augusti 2009
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Fixarflickan


%d bloggare gillar detta: