Fyran

Igår var vi och mätte en massa i det som kommer att bli vårt nya hem. Niklas kände sig som alltid hemma vart han än kommer så han var inte sen att grabba tag i ett plastsvärd han hittade och ville gärna klättra upp i överslafen på en tvåvåningssäng som stod i ena sovrummet. Han säger med ord att vi ska bo där och han kallar det för 41:an eftersom det är husnumret och det är så han alltid benämner olika ställen folk bor på. Men han har givetvis ingen aning om vad det innebär och hur det egentligen förhåller sig. Han tycker inte om att saker och ting packas ner i lådor – han beordrar mig att ställa tillbaks sakerna där de varit. Inte heller det beror på att han förstår vad det innebär att packa utan nog mer för att det bara är konstigt att det är tomt. Framför allt i det skåp han älskar att plocka saker ur fast han inte får.😀
Om en månad är första flytthelgen och jag kan inte på något sätt begripa hur jag ska få ihop allt. Skolarbetet är intensivt, hela familjen har varit sjuka men nu är Niklas iaf tillbaks hos dagmamman men vi andra harvar på ett tag till med våra förkylningar. Som tur är så går tiden utan att man kan bestämma över den för det innebär samtidigt att det en dag är över och sommaren ligger framför oss och allt har gått på nåt sätt.

Jag kommer att lämna huset med blandade känslor. Jag tycker att det ska bli oerhört skönt på ett underhålls- och trädgårdsvis, men samtidigt så är det här mitt hem. Jag har bott här i 17 år och även om jag flyttade hit när jag var 23 år och inte var helt oerfaren i livet så är det ändå här jag har blivit vuxen. Ja, så vuxen jag nu nånsin kommer att bli.🙂
Eftersom huset är det enda (förutom några av mina vänner) som är så starkt förknippade med mitt tidigare liv så gör det nog också att det känns som att jag verkligen bott här i evigheter. Mitt förra liv känns avlägset samtidigt som jag ibland känner motsatsen. Jag har bott här med förväntningar, framtidstro, en stabil vardag och ett visst livsmönster. Jag har bott här med djup ångest, depression och hopplöshet i ensamhet. Jag har bott här med återfunna förväntningar och ett nytt liv som inneburit kärlek, glädje, barn, nya vänner och en ny svärfamilj och allt som hör till. Och nu delar jag hem med flyttkaos, pluggångest, stress och en enorm längtan till lugn och ro. Mitt hem har alltid varit mitt hem med allt vad det inneburit och sedan jag lämnad ensam för 8½ år sen så har det även varit min borg. Min egen oas där jag varit trygg. Där jag kunnat ramla ihop och där jag kunnat resa mig starkare än jag nånsin varit innan och där jag kunnat hitta fram till den person jag är idag. 
Idag lever jag så nära man kan att vara den person jag var från början. Från allra första början i livet medan jag fortfarande var barn. Och det är jag tacksam för. 

Jag är tacksam för allt jag fått uppleva i mitt liv. Allt jag gjort och varit med om hittills har tagit mig dit jag är och den jag är idag. Jag är tacksam för att jag har kunnat bo kvar i huset och inte behövt sälja det utan att jag har önskat det. Jag är absolut redo att flytta på mig. Jag är redo att fortsätta mitt liv på en annan plats med min lilla familj. Jag är tacksam att den familj som ska ta över min trygga borg verkar vara jättetrevliga och jag önskar att de kommer att älska huset lika mycket som jag gör. 
Allt kommer att bli bra. Men allt kommer samtidigt att bli förändrat.
För jag kommer aldrig att bo på fyran mer. 

1 Response to “Fyran”


  1. 1 Eva-Lena april 26, 2013 kl. 09:54

    Fint skrivet…..❤


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

april 2013
M T O T F L S
« Mar   Maj »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Fixarflickan


