Kirurgmottagningen

Och så kom äntligen dagen då jag skulle åka till mitt första besök på kirurgmottagningen. Det var lite pirrigt faktiskt, för det är ju där det bestäms om kirurgi kommer att utföras och i så fall vilken av de två varianterna jag i så fall var aktuell för. Nu har jag ju inte trott att det skulle bli nåt annat än ett bra möte, men ja..det är väl det att det är så himla viktigt för mig.

Jag fick först träffa en sköterska (läkaren var sen så jag fick börja hos henne) som vägde mig och sen pratade vi en stund. Jag fick broschyrer och hon trodde inte heller att det skulle bli tal om nån annan operation än Duodenal Switch med tanke på min kraftiga övervikt. Gastric By Pass är inte lika effektiv för patienter i min viktklass har man kommit fram till. Vi pratade en del om hur man kan må efteråt och hon sa att just efter en ds-operation så kan man må extra illa de första veckorna och ha svårt med matintaget vilket sannolikt beror på att den operationen är mer påfrestande för kroppen en GBP. Det viktiga är att man ändå äter ofta – om så bara en klunk med yoghurt eller ett par tuggor med knäckebröd. Man mår inte bättre av att strunta i att äta. Tvärtom.
Jag brukar aldrig må illa i vanliga fall – inte heller under graviditeten – så jag har svårt att föreställa mig hur det kan vara att må illa i flera veckor. Men vi får se – jag kanske tillhör den delen som inte mår speciellt illa efter op.
Jag frågade hur lång väntetiden är och givetvis går det inte att svara på, men sköterskan trodde att jag borde hinna innan sommarstängningen.

Gick vidare in till läkaren – en mycket trevlig kirurg som jag tror hette Jakob Hallgren. Han sa att han inte ser några som helst hinder för op och att det blir en ds som kommer på fråga. För att minska leverns storlek så mycket som möjligt innan op (för att underlätta när magsäcken ska kapas så det blir smidigt och utan läckage samt för att slippa komma åt mjälten i onödan) så kommer jag att få dricka pulversoppor i sex veckor innan op. Normalt sett är det 4 veckor men har man väldigt stor övervikt så tar det ju längre tid att få ner de 10% av vikten de vill att man minskar.

Överallt i alla papper och även på info så sägs det att man ska äta Modifast. Jag frågade på informationsdagen och jag frågade sköterskan nu om det är ett krav att det är just modifast? Båda svarade att det är det som rekommenderas, men att man säkert kan använda nåt annat bara man hör med kirurgen. Man får inte använda sig av t ex cambridge hur som helst eftersom det är alldeles för få kalorier och de vill inte att man är i för dåligt skick när det är dags att operera. Jag frågade kirurgen och han sa det jag tänkte; det spelar ingen roll vilken sort man äter bara det är ca 1300kcal/dag. Anledningen till att det står just Modifast är att det var det märke som var billigast.

På frågan om när det kan tänkas bli av så svarade han att de ibland säger 3 månader och ibland 5. Men han hoppades att det skulle kunna bli före sommaruppehållet. Blir det inte då så får jag ju vänta till i typ september. Jag hoppas verkligen! Det skulle vara så himla skönt att ha hunnit komma in i rutiner och ett bättre mående innan plugget drar igång i höst. Ja..om jag nu kommer in, vill säga. Men det förutsätter jag eftersom jag annars inte vet riktigt vad jag ska hitta på att göra. 😀

Nästa steg är nu att det kommer en operationstid i brevlådan och så blir det pulver för hela slanten i sex veckor.

 

4 Responses to “Kirurgmottagningen”


  1. 1 Angelica mars 13, 2012 kl. 09:43

    Jag håller tummarna för att du hinner opereras innan sommaren!

  2. 2 Farmor mars 13, 2012 kl. 11:27

    Nu är du en god bit på väg, hoppas att det blir av snart så vi slipper gå och vänta…. Kram

  3. 3 Linda mars 13, 2012 kl. 17:02

    Du är verkligen i en spännande väntans tid…Minns närsvägerskan väntade som gjorde denna op!

  4. 4 Linn mars 15, 2012 kl. 13:05

    Åh va skönt att det gick bra. Innan sommaruppehållet låter ju jättebra! Hoppas på det. 🙂


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

mars 2012
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Fixarflickan


