Dagmamma

Så var ansökan inlämnad om plats hos dagmamma i höst. Eller familjedaghem som det så fint heter egentligen.
Vi var på besök hos en kvinna igår morse och hon har 2 st 6-åringar hos sig nu som kommer att efterlämna 2 platser i höst när de går vidare till skolan. Totalt är det 6 barn hos henne och de verkar ha det bra där. Niklas sa hej och klev rakt in i lekrummet och började leka.
Det är så himla svårt att avgöra om ett ställe är bra eller inte för man har ju ingen annan info än det man ser direkt. Man får helt enkelt bara känna efter om det känns okej och det tycker jag absolut att det gjorde. Vi hann se hur hon gjorde när det blev leksakskonflikt mellan barnen och det hanterade hon som vi gör. Överlag verkar hon lugn och omtänksam. Hon ställde några frågor också vilket jag upplevde som positivt. Jag informerade lite försiktigt om att Niklas är en klätterapa och hon skrattade lite och sa: Ja, det var ju bra att veta… 😀
Två dagar i veckan är de på en förskola (fast på en egen liten avdelning) tillsammans med de andra två kommunala dagmammorna så då får de dels vara och busa i större lokaler och dels lär de ju känna de andra dagmammorna och barnen. Det är ju med dem som barnen är om deras egna dagmamma är sjuk eller så.

Det här med dagis kontra dagmamma är ingen stor grej för oss egentligen. Hade det inte funnits nåt alternativ så hade dagis känts okej. Men nu tycker vi att det här känns som än ännu bättre lösning. David har gått på dagis medan jag var hos min mormor tills det var dags för skolan. Gick lite på lekis från det att jag var 5 för att jag skulle få lära känna lite fler barn. Mormor tog mig till kyrkis och jag hade en två år yngre kusin som också var hos mormor men förutom det så var det inte så mycket barn. Och tänk…social blev jag ändå.
Det är nämligen ett stort argument som snurrar runt – att om man inte vänjer sig från man är pytteliten med att vistas i stora barngrupper så blir man inte social.
Jag är övertygad om att olika saker passar olika barn. Dagis skulle säkert passa Niklas bra, men dagmamma kommer att passa honom minst lika bra. Om inte bättre.
Framför allt så passar det vår familj och det är ju det som är huvudsaken.

Ansökan är som sagt inlämnad och nu väntar vi bara på svar.
Hu…tur att jag ska plugga hemma på distans så jag slipper vara ifrån honom så länge varje dag.

3 Responses to “Dagmamma”


  1. 1 Linn mars 10, 2012 kl. 15:53

    Åh va bra att det kändes bra. 🙂 skönt att ha det där ordnat nu. Högskoleprovet nästa! 😉

  2. 3 Angelica mars 13, 2012 kl. 09:48

    Jag ville egentligen ha dagmamma till Ludvig, men det finns ingen inom rimligt avstånd. Så dagis (förskola!) it is.


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

mars 2012
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Fixarflickan


