Operation

När Niklas föddes så kom en läkare in på salen och ville skicka iväg en remiss till överviktsenheten på Ackis. Hon tyckte att jag behövde opereras.
Som helt nyförlöst mamma satte jag direkt alla taggar ut och tyckte att de nog skulle kunna vänta lite. Dessutom hade jag min åsikt helt klar för mig när det gäller överviktsoperationer: Inget för mig.
Det gick någon dag och så kom en sjukgymnast in och pratade om olika saker. Hon sa att hon noterat att jag tackat nej till remiss och undrade varför.
Där nånstans mitt bland tjat om amning och obekväm säng i ett junivarmt rum fick jag liksom nog. Jag förklarade för henne att jag verkligen inte vill opereras. Hon tyckte att jag ändå skulle ta emot en remiss. Jag tröttnade och sa: Jaja..men skicka en sån då.
Då skrattade hon och sa att jag inte skulle få en remiss för hennes skull. Såklart. Men jag tänkte att jag kanske kunde få nån annan typ av stöttning på överviktsenheten så jag tackade ja.

Sen gick det ungefär ett år innan jag till slut fick min besökstid. Hade under den tiden sakta men säkert ändrat åsikt och är nu helt inställd på att det här är det bästa för mig.
Träffade en märklig sköterska, en dietist och en läkare. Det har tagits många rör blod och EKG är taget och det är mätt, vägt och tittat både här och där. Proverna visade att jag helt plötsligt fått lite förhöjda blodfetter så det har jag nu medicinerat ner så pass att jag fick gå vidare till nästa steg: Informationsdagen.
Då satt vi ett gäng och lyssnade på en dietist som gick igenom rutiner för operationer och hur vi kommer att behöva äta för resten av livet. Jag kände inte att det var nåt som var konstigt med det.

Så..nu inväntar jag att remissen ska gå till kirurgen så att jag kan få komma dit för en bedömning innan datum sätts för operation. Det finns ingen som vill säga säkert hur lång tid jag behöver vänta, men jag tror att det kan bli nästa höst. Först är det nu 3 månaders väntan för att komma till kirurgen och sen tar det visst 3-5 månader för att få en optid. Men vi får se – själv hoppas jag på att det blir lite tidigare för jag skulle gärna vilja hinna mer innan de stänger för sommaruppehållet i juni.

Så..nu vet du.
Inläggen kommer framöver fortfarande att handla om Niklas. Och om mig. Och om allt som finns däremellan.

2 Responses to “Operation”


  1. 1 Carola januari 15, 2012 kl. 20:30

    Måste bara fråga, hur känner du nu inför operation? Vet att du har varit emot det. Och du har varit så himlarns duktig och klarat av viktnedgång själv! Du har liksom varit en liten inspirations källa för mig kan man säga.

    Jag kan bara säga av egen erfarenhet att livet har blivit helt annorlunda! Till det bättre. Både för mig och gubben. -52 kilo på mig och -66 kilo på honom. Fick sådan enorm stöttning genom Skönvikt i Säter och det är det som har hjälpt mig. Om du vill ha min information som jag fick om livet före och efter op och info som var aktuellt i december 2010 så får du jätte gärna det. Den har hjälpt mig något enormt mycket.

    Önskar dig lycka till med allt! Gör det som känns bäst för dig!

  2. 2 Farmor januari 18, 2012 kl. 13:04

    Vi i Karlskoga väntar med spänning på ”nästa steg”…. Många kramar Svärmor


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

januari 2012
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Fixarflickan


