10 månader

Niklas fyllde 10 månader för nån vecka sen och man märker så tydligt att han är en egen liten person med idéer och..eh..humör.
Han förstår väldigt mycket och det är så kul att se att han svarar på sitt eget lilla vis på t ex frågan om han vill ha mat. Skriker han och jag frågar ”vart är tutten då?” så börjar han titta sig omkring för att se om han kan hitta nappen.
Han pussas gärna om man frågar efter en puss och ibland kommer han och vill bli upptagen i knät och allt han vill är att ge en puss. Sen ska han ner igen. 🙂

Den 28:e var vi på BVC-koll och då var han 76 cm lång och vägde 10340 gram. Följde kurvan på längden men dippade lite i vikt. Helt normalt, med andra ord.

Jag har alltid varit emot att man röjer totalt hemma för att barnen inte ska kunna komma åt allt – för min tanke är att man behöver lära sig att man inte får leka med allt man ser. Det gäller icke barn som är 10 månader. I allra högsta grad inte såna barn som är som Niklas. Hoppas så småningom i takt med att han blir lite större och förstår ännu mer kunna ställa tillbaks grejer och kunna ha hängande gardiner till jul. 😀
Hälsade på hos en väninna till mig som har väldigt många saker på väldigt bra (för honom) Niklashöjd och ja…det var bra motion iaf. Man är ju livrädd att saker ska gå sönder i hans nyfikna jakt på äventyr.
Pratade med en äldre släkting idag som tyckte att jag var dum som satt ihop skåpdörrar för att han inte ska kunna ta sig in överallt, för nu skulle han minsann bli än värre med tiden. Hon skulle på ett par dagar få honom att förstå att låta bli. Jag vet hur hon tänker. Och jag tänker som sagt likadant, men inte förrän han är äldre och förstår ordentligt vad jag menar när jag säger nej. I dagsläget tror han att det är en rolig lek där mamma ser ut på ett visst sätt och tar bort honom. Han skrattar en tok och hans hjärna säger På´t igen…och igen…och igen…
Jag vill inte att allt han ska få höra hemma är nej nej nej, så därför får det vara Niklasbortplockat ett tag till.

Han har varit lite smådålig ett par dagar nu med feber och lite dålig mage, men det verkar ha rätat upp sig. Tur. För i helgen kommer hans mormor och morfar och det vankas dessutom kalas på söndag och undervattensfotografering på babysimmet.

Så här ser en av hans absoluta favvoleksaker just nu ut.

 

1 Response to “10 månader”


  1. 1 Linn april 7, 2011 kl. 15:15

    Stora killen. 🙂 Hoppas att ni får en urfin helg med mormor och morfar.


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

april 2011
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Fixarflickan


