Hand- och fotavtryck

Igår hade vi totalt 6 bäbisar här hemma och vi hade bestämt att dagens projekt skulle vara gipsavgjutningar. Det gick helt över förväntan och var absolut inte sista gången. Jag håller för fullt på att fundera ut vad man skulle kunna göra för roligt mer med trolldeg och gips. Pysselråttan i mig har fått mat.

Det var busenkelt att gjuta direkt i ramar, så testa det om du har för avsikt att göra egna avgjutningar. Trolldegen kan återanvändas efteråt så man kan göra flera omgångar av samma deg, vilket är kanonbra.

Hur vi gjorde?

  1. Gör trolldeg. (1,5 dl salt, 1,5 dl vatten, 3 dl mjöl, 1,5 tsk olja). Jag gjorde 6 satser och det räckte till våra 7 avgjutningar.
  2. Kavla ut degen så stor som du vill ha den. Ska du gjuta med ram så måste det finnas deg under hela den. Ramen kan du ta bort och sätta dit igen när barnet gjort sitt avtryck om den är i vägen. Ramen alltså, inte barnet. 😀
  3. Hitta ett lämpligt barn. Fråga inte om det tänker samarbeta (för det kommer inte att hända) utan var snabb, avledande eller fräck nog att göra det medan barnet i fråga sover. Har du tänkt göra en hand och en fot så rekommenderar jag att börja med handen för det är det avtrycket de kan sabba mest. Foten funkar oftast bra.
  4. Häll i gips. Vi använde alabastergips jag köpt på Panduro.
  5. Låt stelna ett tag tills du känner att gipset är hyfsat hårt. Då tar du bort trolldegen.
  6. Tyck att du varit duktig.

:mrgreen:

2 Responses to “Hand- och fotavtryck”


  1. 1 Linn september 22, 2010 kl. 14:25

    Åh va fina dom blev! 😀 Gud va kul. Nästa gång ska jag köpa en ram – en order från gubben här hemma. :p

  2. 2 Nabi september 22, 2010 kl. 15:23

    Phina! Har åxå gjort sånna till mina trenne barn. Två kunde vara vakna, en av dem var tvungen att sövas först – gissa vem?

    /Snikony


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

september 2010
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Fixarflickan


