Förberedelser

Nu har vi utökat bäbisens förråd av saker lite, så snart är vi väl klara tror jag. Jag har verkligen ingen panik över saker som behöver inhandlas, för det viktigaste har vi ju;  Lite kläder som den kan åka hem i från BB och ett babyskydd som den kan åka i. Resten går alltid att fixa.
Jag vet att vi behöver mer kläder, men det känns inte så himla roligt att handla en massa som vi inte vet om den kan ha.
Blir det en stor och lång bäbis så vill jag inte ha en massa 50 & 56 som blir liggande utan vi tar det som det kommer, helt enkelt. Det är ju inte så att butikernas alla kläder försvinner i samma sekund som vi får hem våran lilla plutt.

Jag trodde att jag skulle bli helt köpgalen så fort jag blev gravid. Att handla kläder till de små är ju så vansinnigt roligt och det trodde jag skulle bli min största last. Men nejnej…inte alls, det var en felgissning. Man vet inte allt om sig själv, det är ju uppenbart. 🙂
Istället så funderar jag över vad vi faktiskt behöver och så är jag övertygad om att vi kommer att klara oss väldigt bra utan en massa ”måste”-saker. Jag läser långa inköpslistor hos andra blivande mammor och det är många saker jag inte tror behövs.

Ett skötbord köpte jag igår som vi får skruva ihop i sinom tid. Spjälsängen ska också komma på sin plats och prydas med sängkläder som den ömma modern tänkt sy själv. Vi har så många gamla lakan och påslakan som vi inte själva använder längre som kommer att bli utmärkta mjuka sängkläder till den lille parveln. Och detsamma gäller med handdukar.
I helgen ska jag rensa ur linneskåpet och göra en stor hög som jag sen ska klippa och sy lite av. Varför köpa nya små handdukar (även om de kostar bara 5:- på IKEA) till skötbordet när det finns i överflöd i skåpet?

Mamma kommer ner imorgon kväll och ska vara en hjältinna och hjälpa mig att göra en riktig storstädning. Har vi tur så blir det även väder för fönsterputsning. Lillebror har jag köpt bussbiljetter till så han kommer också farandes från Karlstad – han är anställd som trädgårdsmästare. Fiffigt med egna små drängar. :mrgreen:

8 Responses to “Förberedelser”


  1. 1 sarah april 21, 2010 kl. 16:19

    Ååå vad spännande dryga månaden kvar bara – vad tiden går. Så skönt att ha egna drängar – undra om man ska bli lite skendräktig kanske, hehe…
    Ta hand om dig!!

    • 2 Anette april 21, 2010 kl. 20:01

      Du har ju redan varit dräktig…och det resulterade i två drängar. Vad hände sen, liksom? 😀

      • 3 sarah april 23, 2010 kl. 08:16

        Japp två drängar blev det, fast man har ju en förmåga att skämma bort de små liven – så sen är om inte drängarna så iallafall deras otroliga arbetsvilja som bortblåst 😉

        • 4 Anette april 23, 2010 kl. 08:47

          Hahaha..jag läste först att ”man har ju en förmåga att skRämma bort de” och då är det ju inte så konstigt att de inte är där sen, tänkte jag… :mrgreen:

  2. 5 Leif april 21, 2010 kl. 17:55

    Bäbis…heter det inte bebis??? Hmm? 🙂

    • 6 Anette april 21, 2010 kl. 20:01

      Jo min käre Leif. Det heter Bebis den dag det heter Borlenge, erta, elg och Melarhöjden. 😉

      Hoppas du mår bättre!
      Megakram.

  3. 7 Snikony april 22, 2010 kl. 05:18

    Löööööved your answer on ”Bebis”!

    Känner mig lite engelsktalande idag. Vad KULIGT det låter att sy lakan till pyret. Mmmmmycket bättre än att köpa kemikaliestinna nya sådana!

  4. 8 Ylva april 22, 2010 kl. 07:33

    Hej, hej!
    Jag ligger lite efter dig och är i vecka 18. Har inte hunnit handla en endaste pryl och det känns bara bra. Vår plan är att ha fixat barnvagn, bilbarnstol till hemfärd och så lite kläder för första veckan. Nått mer blir det kanske men jag har så fullt upp att njuta av att vara gravid att jag inte behöver ”shoppa mig lycklig”.

    Tack för tipset om sängkläderna! Det är ju jättesmart!! Vi har inte så mycket sängkläder men mina föräldrar han en massa gamla godingar som har sett sina bästa dagar men då är det ju bara att klippa ut de finaste bitarna. Nu är de ju till och med moderna i mönstret igen:)


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

april 2010
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Fixarflickan


