Vecka 24 inledd

Vecka 24 (enligt Familjeliv)

Kroppen: Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5–7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Egna kommentarerDet syns fortfarande inte på mig att det bor en liten skrutt därinne. Men det börjar kännas allt mer för den vanliga mjuka magen är inte bara mjuk längre. Några 5 kg har jag inte gått upp…jag ligger runt 2.5 och skvalpar –  vilket är bra. Och inte helt ovanligt heller när det gäller överviktiga mammor. Många går ner en hel del dessutom, men det beror ofta på ett illamående vilket jag inte har.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Imorse drömde jag att bäbisen spretade ut både ansikte, fötter och händer så att man kunde se de genom magen. Jag ropade på David för att han skulle få se – men precis när han kom fram så ringde våra väckarklockor så han hann inte se… Jag har inte haft så många bäbisdrömmar – vet inte om jag just nu minns att jag drömt alls, men det är väl nu det börjar då. Jag brukar ju drömma allt möjligt konstigt hela tiden, så märkligt vore det ju annars…

Helgen har varit oooerhört skön. I lördags hade vi besök av ett par kompisar och deras snart 1-åriga lilla tjej. Igår var vi bjudna på fika hem till ett par andra kompisar och förutom de här två tillfällena så har det blivit mest sömn och allmän helgdvala. När jag skriver sömn så pratar jag helt om mig själv. David sover sina vanliga timmar, men jag är hur trött som helst. I fredags när jag kom hem från jobbet så slocknade jag i soffan och vaknade inte förrän tre (!!!) timmar senare. Förkylningen, bäbisen och mitt jobb gör mig helt slut.
Idag sitter jag ute i receptionen och här är det inte alls samma psykiska terror som att sitta inne i växeln och svara. Funderar på att låta våran chef sitta och jobba i några dagar så han förstår hur vi har det.

5 Responses to “Vecka 24 inledd”


  1. 1 Asta februari 1, 2010 kl. 16:39

    Jag hade en kompis som när hennes barn var fött vägde 14 kg mindre än innan. Och då var det innan amningen startade.

  2. 3 LNJ februari 1, 2010 kl. 17:53

    HÄRLIGT!!!
    Du vet mina huliganer (främst Karl) smider planer….”nu när A & D får bäbis måste vi ju åka dit mamma. – du, tjejerna och vår bäbis kan mysa med Anette och deras bäbis – jag och pappa vi kan leka lite med David – å han kan visa mig lite coola spel som ni sedan kan köpa till mig”…

    Vi har nu nått v 34…

  3. 4 Ylva februari 1, 2010 kl. 18:37

    Så mysigt att läsa! Jag har i helgen fått veta att jag är gravid. Såå kul men vet knappt vad jag ska börja med. Eller snarare, vi vet inte var vi ska börja. Jag har ca 10 kgs övervikt så jag hoppas på att inte lägga på mig allt för mycket. Kan du tipsa om bra sidor på nätet att läsa?

    • 5 Anette februari 2, 2010 kl. 12:43

      Hej Ylva!
      Grattis!! 😀
      Har inte hittat så jättemånga bra sidor på nätet, men familjeliv.se är jag på en del. Man får verkligen sålla friskt bland inläggen för det är en hel del pajkastning och så, men man kan även hitta några guldkorn. 🙂
      Därigenom kan man även hitta fram till andras bloggar och så…
      Jag har försökt hitta överviktiga gravida som bloggar, men det är inte helt lätt. Men den som söker han letar… 😀


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

februari 2010
M T O T F L S
« Jan   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

Fixarflickan


