Bacon- och äggmuffins

Det är himla bra och gott att äta som vi gör, men ibland kan det kännas en aaaaning opraktiskt. T ex om man vill äta ägg och bacon till frukost men inte har lust/ork att stå vid spisen klockan tidigt och inte vill kliva upp i gryningen. Men givetvis finns det en lösning! 😀
Den heter Bacon- och äggmuffins. Men den skulle lika gärna kunna heta ”oliver och soltorkade tomater-muffins” eller nåt annat gott. 

Receptet har jag hittat HÄR men jag har lagt till lite bakpulver och de fick en finfin muffinsform och sjönk inte ihop alls.

10 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl ost (Jag tog något mer)
2 pkt bacon
peppar
1 tsk bakpulver

Klipp baconet i små bitar och stek. Vispa ägg lite lagom fluffigt och blanda i övriga ingredienser. Klicka ner smeten (som är ganska rinnig) i muffinsformar. Jag använde en muffinsform för 12 muffins och smeten blev exakt lagom mängd.
För att det inte ska fastna så mycket så stoppade jag en pappersform i varje – och det var nog en bra idé för där muffins mötte form direkt satt det fast lite.
Men det kan säkert förhindras om man smörjer formen ordentligt…

Bild glömde jag att ta innan jag tömde formen..men jag lovar att återkomma med bildbevis nästa gång. Och det kommer att bli snart för det här är en riktig höjdare.
Att ha ett gäng omelettmuffinsar i kylen och ta till frukost tillsammans med en kopp gott te är suveränt. Eller om magen är hungrig för att det blev en lite för tidig middag och lusten att laga mat ligger nånstans och växer i skogen.

Prova vetja!! :mrgreen:

5 Responses to “Bacon- och äggmuffins”


  1. 1 Vipsan augusti 26, 2009 kl. 15:00

    Det var ju ett superbra tips på frukost som jag anammar direkt. Ska iväg och plugga i en annan stad nästa vecka och har funderat på vad som går snabbast på morgon.. Ska göra en sats med muffinsar och ta med . Perfekt.
    Man tackar!
    kram

  2. 3 Vipsan augusti 26, 2009 kl. 15:10

    Så fort jag går in hos dig idag så fnissar jag 🙂 om det beror på kräket eller om det beror på att du döpt om min blogg vet jag inte. fniss…

    • 4 Anette augusti 26, 2009 kl. 15:20

      Hahaha….det blev visst en fusion av dig och mig där 🙂 Sorry! Nu är ordningen återställd, så nu får du garva åt kräket istället. 😉


  1. 1 Godmorgon! « Lever Mitt Liv ~ på väg ner i vikt Trackback vid augusti 31, 2009 kl. 09:48

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

augusti 2009
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Fixarflickan


