Hamam nr 2

Eftersom den förra hamamen lämnade lite i övrigt att önska så tog vi tacksamt emot det tips som Alex gav oss. En hamam som han själv besöker och som skulle vara ett ”riktigt” hamam och inte ett ställe som drivs av flera hotell mest för hotellgäster.
Klockan 10.00 skulle vi bli upphämtade och vi satt snällt i lobbyn och väntade. Tiden gick och när vi suttit där i 20 minuter bad vi hotellpersonalen om hjälp med att jaga vår skjuts eftersom vår turkiska inte är den bästa. 🙂
Förklaringen vi fick var att bilen fått punktering…
Väl framme blev jag imponerad över det fina upplägget – man fick ett skåp per sällskap att förvara kläder i och på det skåpnumret debiterades sedan all dryck man beställt. Först fick vi ta en liten dusch och så tog vi plats i bastun. Det var ganska mycket folk där, men det verkade ändå rulla på rätt så bra. Efter bastu nr 1 så visades vi in i en het ångbastu med eualyptus och därinne satt vi inte lika länge, om vi säger så. 😀
Duschen igen…och så väntade vi lite på bubbelpoolen där vi satt och pratade en stund efter att vi fyllt på vätskeförråden lite.
Det här stället var gemensamt för kvinnor och män – ingen uppdelning – så vi höll ihop alla 4 hela tiden och man fick en röd- och vitrutig dukliknande handduk runt sig.Vi leddes in till ett väntrum för att sedan slussas in till själva tvagningen. Där kunde man köpa drinkar och röka vattenpipa, men det såg vi ingen som gjorde.
Nu började vi inse att de inte hade nån koll på turordningen bland kunderna. En holländsk familj som var där före oss blev vi invisade till tvagningen före, men givetvis sa vi ifrån. Man vill ju själv inte bli överhoppad.
Inne i tvagningen var det 4 eller 5 män i olika åldrar som tvättade alla och vi fick sitta längs väggarna och vänta på vår tur. Och det visade sig bli rätt så länge det – för det kom några turkiska tjejer som hade förtur tydligen. Men det gick ju ingen nöd på oss där vi satt och skvätte iskallt vatten på oss själva för att inte bli allt för överhettade.
Mamma och David blev tvagade av en yngre kille som verkade lite ”mesig” så jag satt där och önskade att jag skulle få någon annan, men det borde jag inte ha gjort.
– Lady! hörde jag,  och tog av mig de lånade plasttofflorna och lade mig på mage på den stora uppvärmda marmorbänken. I tidigare inlägg omnämd som ”stekbordet”. 🙂
Han skrubbade ryggen och benen och sen när jag låg på rygg så tittade jag upp efter ett tag och då gestikulerade han och visade mig med ena handen att jag var så hööööög så han blev svettig av att försöka tvätta heeeela mig. Jag ville först inte tro att det var sant, att jag missuppfattat situationen. Men innest inne visste jag ju att det inte förhöll sig så. Det kändes på hela behandligen att han inte var lika noga som jag sett honom vara med tidigare kunder. (Läs: Snygg turkisk tjej med långt vackert lockigt hår.)   Han sköljde av med iskallt vatten under behandlingen och det var väl okej…men det hade ju varit trevligt om han hade varnat lite (som brukligt) med att hälla lite av vattnet på ena benet så man kan förbereda sig. Medan jag låg på rygg och han tvättade ena armen så hörde jag hur han ropade på nån kollega och så tog han handen och lade den på magen och gungade den fram och tillbaks som för att visa vilken otroligt rolig person han fått på sin del av stekbordet. Det kändes allt annat än okej och jag kände hur tårarna brann bakom ögonlocken. Precis när jag tänkte att det skulle bli skönt att komma därifrån fick jag en stor skopa iskallt vatten rakt i ansiktet och in i näsan.
Jag reste mig upp när han var klar med sin förnedring och gick ut till de andra som satt och väntade. David frågade om det varit mysigt och då kunde jag inte hålla tårarna borta längre. Mamma blev förbannad och utan att ha hunnit få veta vad han egentligen hade gjort så stolpade hon in (jo..mamma ”stolpar” när hon är förbannad 🙂 ) och sa till den ena killen att den där dåren varit dum. Det märks att man alltid är barn till sin mamma och att modersinstinken klickar in, för att mamma skulle gå in och skälla på engelska var en högoddsare – hon skickar normalt pappa när nåt ska frågas om här nere.
Personalen (som överlag kändes som ett gäng unga grabbar som bara flöt omkring) var tafatta och tyckte att det räckte med att le och rröcka fram handen och säga ”okej?” men ser ni..mamma var för arg, så hon skällde ett bra tag. Jag blev tydligen erbjudan att gå in igen för att fp en ny behandling, men det fattade ju hon direkt att jag inte ville. Killen som tvättat mig kom ut, men jag tittade inte på honom – jag tyckte hela tillställningen började bli en aning påfrestande.
Vi fick varsin apelsinjuice och sen var det hela överspelat från deras sida.
Men nu började nästa irritationsmoment – väntan. Vi skulle få massage, men det tog så vansinnig tid och det berodde mest på att de tog folk liten hipp som happ – ingen turordning alls. Det tjänade inget till att klaga för allt vi fick då var ”two minutes…”. Jag tänkte först inte ta nån massage, men jag ångrade mig och fiick en liten söt thailändska som var riktigt duktig.
De andra fick vänta lääänge. Behöver jag säga att jag fick min massage före den holländska familj som väntade med oss och som var där först??
Totalt tog det 4.5 timme och det ska inte behöva ta mer än 1.45. Vi var så arga och hungriga när vi kom därifrån och klart övertygade om att aldrig sätta sin fot där igen. Hitit Sun i Alanya. Gå aldrig dit!!
Det visade sig att det hamam vi blivit rekommenderade hade stängt och vi blev därför skjutsade till nåt annat ställe som ägdes av ”lillebror” till någon. Well…. 🙂

Middagen åt vi på ett ställe som heter Josephs platz mitt i Alanya. Jättegod oxfilé, men ganska dyrt och väldigt opersonligt. Nej, bättre ställen har vi varit på.

0 Responses to “Hamam nr 2”



  1. Kommentera

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

augusti 2009
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Fixarflickan


