Hamam

Vandrade ner mot en av basarerna för att hitta nåt bra frukostställe. Solen gassade trots att klockan bara var 10. Kommersen hade inte hunnit komma igång riktigt ännu, men det var öppet och fullt shoppningsbart. Vi kom till en restaurang som hade en finfin turkisk frukosttallrik. Mätt och glad gick jag därifrån, lycklig över att äntligen ha fått äta den omtalade färska vattenmelonen plus otroligt god gurka o tomat.
BarberarenDavid hade spetsat in sig på en barberare som han skulle gå till på vägen tillbaks, givetvis skulle vi titta på när han rakades med kniv. Pappa blev också lockad att ta bort lite extra hår och det kändes naturligt, men sen vinkade barberaren till sig mig också och lockade med lite noppning av bryn. Eftersom jag grämt mig lite över att jag inte gjort nåt åt saken innan jag åkte ner hit så tackade jag ja. Att han sen skulle göra det med tråd gjorde  mig dessutom nyfiken. Det kändes verkligen inte alls. Hur de lyckas är för mig  en gåta, men bra gick det. Han tog en del med pincett och en minirakapparat också – jag blev riktigt tjusig. Sen brände han bort en massa fjun jag har på hakan och lite här och var i ansiktet med en tops-aktig sak som han satte fjutt på. Mamma lockades även hon och nån timme senare gick vi ut från barberaren allihop nyansade.

HamamVi tog lite siesta på rummet innan det var dags att ge oss ut på jakt efter en hamam, det turkiska bad som gjort mig nyfiken och som alla talar så varmt om. Väl frsmme delades vi upp i killar och tjejer och så var det bara att ta på badkläderna. Det första som hände var att vi fick duscha av oss, vilket sannerligen var härligt med tanke på utetemperaturen. Sen blev vi hänvisade till nåt som kändes som ett gigantiskt stekbord av marmor. 😀 Där lade vi oss som halvdöda sälar och insåg väldigt snabbt att det VAR ett stekbord…nåja..åtminstone var hela plattan varm. Där skulle vi ligga ett tag och värmas upp och precis när jag höll på att somna så var vilan över. Då insåg jag att det inte bara var jag som blivit seg, svärmor hade redan somnat 🙂

Vi klev ner i en bassäng som kändes kall men som antagligen var lite under 30 grader. Där fick vi filosofera och prata med varann tills det var dags för tvagning. Jag var först ut på plan och fick återigen lägga mig på stekbordet medan de andra tre satt och tittade på. Ja..de var iaf tre ett tag – tills det började välla in folk. Först skulle det skrubbas med hård vante mjuk vante med en jäkla muskelkraft och hejsan hoppsan va det lossnade hud. Den uppmundrande trion jag hade med mig upplyste mig glatt om att det minsann lossnade huuuur mycket som heeelst!

Efter hårdpeeling kommer rengöring. Med inövad teknik fördelas rengörande bubblor över hela kroppen och även håret schamponerades. Sen skulle det sköljas av stående framför kvinnan med muskelkraften.
Allt detta medan 15 par ögon tittade på medan de väntade på sin tur.

Det gäller att inte lida av skräck och skämmas för sitt utseende när man ska tvålas in och petas på. När brösten och magen ska lyftas upp för att det ska kastas avsköljningsvatten därunder. 😀
Men herregud – alla är vi människor.

Efter denna härliga upplevelse satte vi oss på en restaurang och ökade på mat- och vätskeförråden.

Den hääärliga semestern fortsätter!

2 Responses to “Hamam”


  1. 2 sofia augusti 5, 2009 kl. 11:24

    härmed avundsjuk ! 🙂

    Klart alla är människor.. låt dom glo då,
    dom är bara avundsjuka på att du är så snygg 😀


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

augusti 2009
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Fixarflickan


