Bigarråer i mängd

korsbar0I fredags kväll gick jag ut på altanen för att titta till våra paprikor och chilisar. Såg att det fanns ännu ett gäng smultron att plocka och på min väg dit så överraskades jag av att bigarråerna var helt färdiga! Bara på några få dagar har de små ljusrosa karten blivit söta, mörkröda och härliga! 😀
För att inte ge allt till fåglarna så plockade jag av det jag nådde (och de jag såg – det blev mörkt där i bladverket) och fick ihop 3 kg som jag lade i frysen tillsammans med smultronen. Vi håller på att samla ihop smultronen för att göra nåt smarrigt av senare i sommar.
Idag drog vi fram stegar, en lastpall för att ställa stegen på, ett durkslag och en liten hink och när vi blev tvungna att ge upp så hade vi fått ihop 6 kg till. Rakt ner i frysen. Det som är kvar nu behöver man vara över 2 meter lång och inte alls rädd för höjder för att stå på stegar för att få ner. Jag tänkte klättra upp på friggebodstaket för att få ner en hög, men David gillade inte tanken…så jag lät bli. Se – jag kan vara snäll mellan varven! 😉

Att plocka söta bigarråer/sötkörsbär direkt från trädet är fantastiskt gott. Men eftersom jag inte äter frukt just nu så bidde det inte en enda i munnen. Jag såg på Ica att deras importeras från Turkiet, så jag hoppas få smaka där. Just nu känns det helt okej att låta bli – jag vet ju vad vågen säger efter 6 dagar med den mat jag äter. Men den rapporten kommer inte hit förrän  imorgon då veckans notering ska skrivas in. 😆

Svärmor – nu skulle du varit här med en hink och klättrat lite i vårt träd…det finns massor med bär kvar för en trädklättrare 🙂

4 Responses to “Bigarråer i mängd”


  1. 1 Asta juli 12, 2009 kl. 19:06

    Åh – jag älskar bigarråer. Vi har också ett körsbärsträd med små väldigt goda körsbär på. Det är dock väldigt hög så i princip går allting till fåglarna, men de behöver ju också äta.

  2. 2 gaingra juli 13, 2009 kl. 06:20

    Lyx er som har körsbär! Visst är det härligt när alla bärena mognar… vi upptäckte också en plötslig mognad igår av röda vinbär och även lite smått av hallonen! Och nu skiner sooooolen!

  3. 3 Marianne juli 16, 2009 kl. 08:04

    Jag vet ju vad goda de var förra året, så jag sååååå sugen….


  1. 1 body immune system Trackback vid oktober 23, 2014 kl. 23:26

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

juli 2009
M T O T F L S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Fixarflickan


