Ja´ä inte bitter!

Att vara bitter är inte konstruktivt och leder absolut ingenstans. Så om man inte vill sitta i sin bittra kokong så ska man hålla sig ifrån det. Sen finns det känslor och tankar som går lite åt det hållet..men som ändå inte är förlamande.

Om jag hade vetat det jag vet nu..eller..om min mamma hade vetat det hon och jag vet nu så hade jag inte behövt gå till viktväktarna när jag var 10 år. Jag har många minnen därifrån, men det är väl inget av de som jag känner att jag inte kunnat leva utan. Det skulle vara sminket jag fick den första veckan jag gått ner i vikt då. En turkos mascara och ett etui med olika blå ögonskuggor. Det var grejer det… 😀

Tänk vad mycket lättare det hade varit för mina föräldrar att styra upp mitt ätande och tänk så fel jag hade sluppit att känna mig. Vispad grädde, feta köttbitar, mandlar och smör har alltid stått högt upp på min ”tycka om”-lista men vääääldigt lågt på ”borde tycka om”-listan.  Mamma har alltid blivit gäckad för att hon ätit mer grädde och hackade hasselnötter än fruktsallad när vi hade gäster. Idag får hon revanch – hon åt ju som hon skulle.  😀 Tänk om hon vetat det då.

Jag säger inte att jag skulle ha sett annorlunda ut om jag vetat vad som skulle varit bäst för mig att äta. Mitt överätande har till en väldigt stor del suttit i huvudet och i hjärtat. Och man kan ju överäta allt, som bekant.
Vänner som håller sig till den ”vanliga bantningskuren” vittnar om frosseri med knäckebröd, morötter och andra saker som de har hemma för att de är ”nyttiga”. Som sagt…man kan överäta det mesta och bruka våld mot sig själv.
Jag säger inte att det är någon annans fel att jag har dragit på mig en vikt som kan vara totalt livsfarlig. Jag har tuggat själv, svalt det och fortsatt så – även när det handlar om saker som jag VET är fel att stoppa i sig. Oavsett vilka kostråd man får.

Det som gör mig lite ledsen är att det finns så många som kämpar så som jag alltid har gjort och fortfarande får en fördömande behandling. Jag anser att om man får kostråd som är helt uppåt väggarna så är det inte lätt att få ett bra bestående resultat – och vad händer då? Jo..det måste ju givetviiis vara fel på en själv när det inte går bra. Självkänslan är inte alltid högst hos överviktiga och den mår inte bättre av att man leker jojo med sin vikt hela tiden.  Skulden, skammen och känslan av att alltid vara fel. Det önskar jag att alla slapp!

0 Responses to “Ja´ä inte bitter!”



  1. Kommentera

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

juli 2009
M T O T F L S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Fixarflickan


