Att känna sig ”normal”

Det har alltid bott en liten amerikanare i mig, tror jag. När jag skulle välja land att vara au pair i så var valet enkelt. Fast jag trodde nog först att jag skulle åka till England för det var så många som åkte dit, men när vi började prata hemma om mitt år långt bort så sa mamma direkt det jag redan kände: ”Nejmen åk till Amerika istället.” Och det var ju självklart att jag skulle det. Jag trivdes som fisken i vattnet och kände mig väldigt hemma i landet Over There.
Att kunna gå på gatorna utan att känna sig udda.
Att kunna gå in i affärer och titta på kläder utan att expediten ser ut att få en smärre hjärtinfarkt och man ser hur hon tänker ”måtte hon inte fråga om vi har nåt i hennes storlek”.
Att kunna kliva in i bilar och veta att bältet kommer att räcka till.
Det är lyx.
Tragiskt att det ska finnas så många stora människor, såklart, men trots allt känns det bra. Just då.

Nu är det inte bara storleken på människorna som tilltalar mig (om nån nu trodde att jag älskar att frottera mig med stora människor bara för sakens skull :)) utan jag gillar atmosfären, gästvänligheten hos folk och mångfalden. Jag tycker att det är trevligt med trevliga människor, helt enkelt. Att det är en fasad som läggs upp i många fall och att butiksinkastare har betalt för att fråga hur jag mår, är jag fullt medveten om – men likafullt är det trevligare med en glad omgivning. (Beträffande den saken så är vi inte ett dugg bättre i Sverige med vårat ”Hej, hur är det med dig?” som inte är mer än en urvattnad hälsningsfrasfråga och som få verkligen är intresserade av svaret på.)  

En kille vi hade med oss i kören som är väldigt lång njöt av att känna sig liten och kort när han gick in i en XL-butik för män.
Det är ganska skönt att få känna sig lite smånormal mellan varven. 😀

0 Responses to “Att känna sig ”normal””



  1. Kommentera

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

juni 2009
M T O T F L S
« Maj   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Fixarflickan


