Lökringar och kakor

Igår när vi hade grillunch tillsammans med underbara Ulrika så testade vi att göra lökringar friterade i mandelbrödssmet. Det blev helt klart godkänt! 🙂 Och doppade i Davids vitlök- och chilisås blev de inte sämre. Tyvärr kom jag inte på att jag skulle ha fotat förrän vi redan tuggat i oss alla, men ni kan lita på att det såg gott ut.
Hur gjorde jag då?

Jag blandade malen mandel (färdigmald från Lidl) med ägg och paprikapulver. Man kan krydda med lite vad man vill. Till 100g mandelmjöl tog jag 2 ägg. Sen doppade jag lökringar i smeten och la direkt ner i fritösen och lät koka tills det började bli lite brunt.
Klart!

riven_kokosAv andra halvan av smeten (jag använde mig av en hel påse på 200g totalt) gjorde jag små kakor. Jag kryddade upp den med ekologiskt vaniljpulver, 3 ägg, kokosflingor och lite stevia. Hällde upp på en plåt och lät det stå inne på 200 grader i 15 minuter. Borde haft lite mer ägg i för de blev lite hårda. Å andra sidan så kanske jag borde haft lite mindre ägg för att få till riktigt knapriga kakor. Jag tröck (tryckte?) ut hjärtkakor med pepparkaksmått och serverade varsitt sånt med lite grädde och tinade bär i form av blåbär & hallon. Inte heller den smaskiga rätten har jag fångat på bild. Jag är verkligen värdelös som matinspiration. Men jag ska försöka bättra mig 😀

0 Responses to “Lökringar och kakor”



  1. Kommentera

Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

april 2009
M T O T F L S
« Mar   Maj »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Fixarflickan


