Blodgivare

Den 24/2 kommer blodbussen hit till jobbet. Sånt är bra tycker jag och främjar blodgivandet. Tillgänglighet är viktigt och kanske extra viktigt för oss stressade storstadssvenskar som redan pendlar 3 timmar/dag. Hur som haver så kommer då bussen hit och jag ska dit igen för att testa mitt blodvärde. Jag brukar ligga lite lågt mellan varven men jag har förstått att en del gör det av naturen.
Men jag har kunnat lämna ett antal gånger så jag försöker enträget! 🙂 Jag är frisk, har inte skräck för sprutor, har en bra arm att sticka i och VILL ge blod. Så då känns det dumt att inte försöka.

Så tänkte jag första gången för snart 10 år sen. Traskade glatt iväg till en av tapparna i Sthlm city för att göra den obligatoriska hälsokollen. Men jag fick gå därifrån med hängande huvud, för de hade inte blodtrycksmanchetter som var stora nog för min arm. De försökte gå runt det hela genom att säga att jag kunde ge plasma istället (för då behövde man tydligen inte ta blodtrycket) men så kom de på att maskinerna man sitter i för plasmagivning hade lika små manchetter dom…
Det var INTE roligt alls, kan jag säga.
Jag har inte mindre armar nu, men manchetterna har de tydligen gjort större  för det är inga problem längre. Åtminstone inte i de bussar jag varit till. Och tur är väl det. För jag tillhör de som fått många påsar blod en gång för att överleva, så jag vill så gärna ge när jag kan. Hoppas det blir den 24:e!

3 Responses to “Blodgivare”


  1. 1 BQ februari 10, 2009 kl. 11:41

    Tjenare Anette!

    Jag har funderat lite över den där ringen du pratade om i ett inlägg för ett tag sedan (den stoooora med grön sten) gör du de där smyckena själv? Om du gör det så undrar jag bara hur man gör och var man får tag på material. Det verkade så himla kul och jag själv som är en sån där väldigt kreativ människa fick ju genast upp intresset för det där, men jag har glömt att fråga dig.

    Jag skulle så hemskt gärna vilja veta mer om det!

    Kram
    BQ

  2. 2 Anette februari 10, 2009 kl. 11:56

    @BQ – du har mail 🙂

  3. 3 Carola februari 10, 2009 kl. 14:10

    Du, jag skulle lämna blod när jag jobbade på KS så jag och en kollega gick iväg på en kafferast. Skitnervös och rädd för sprutor men jag skulle försöka var tanken. Kom dit och dom tog blodtrycken och dom tyckte att det var i lite högaste laget. Då nämnde man inget om plasma. Sedan efter det så har jag inte försökt flera gånger. Vågar liksom inte. Kanske ska masa mig iväg till lasarettet och göra det någon gång. Föröka menar jag….
    Du är duktig du som kan och vill!!!!


Kommentera

Viktminskning

Sedan 6 maj 2012 har jag minskat: 82 kg

Dagar jag kluddat

februari 2009
M T O T F L S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  

Fixarflickan


